Veel innovatie op HISWA Amsterdam Boat Show 2015

• dinsdag, 17 februari 2015
  • Hiswa

De start van het nieuwe watersportseizoen is het ideale moment voor de lancering van bijzondere primeurs.

Tijdens HISWA 2015 - van 11 t/m 15 maart in Amsterdam RAI - komen innovaties, trends, kennis en marktontwikkelingen bij elkaar op het HISWA InnovationLAB. Samen met TU Delft Dreamteams, Volans Sailing, InnoSportLab Den Haag, Aeronamics en Project Made in Holland.com worden diverse innovatieve projecten gepresenteerd, waaronder een prototype van een zeilboot voorzien van een ‘hydrofoil’ draagvleugelsysteem. Maar ook het nieuwste ontwerp van een door de mens aangedreven onderzeeër namens TU Delft. Verder zijn hier de genomineerde producten voor de ‘HISWA Product van het Jaar’ verkiezing te bezichtigen.

TU Delft

Het is een unicum dat tijdens de HISWA een door de mens aangedreven onderzeeër (WASUB) te zien zal zijn. Bezoekers kunnen op een racefiets realtime en interactief strijden tegen de piloot, die in de onderzeeër in een watertank zit. Hierbij wordt het vermogen gemeten en via software visueel gepresenteerd. Ook zijn andere projecten van de TU Delft aanwezig. Het gaat hier bijvoorbeeld om het RISE Project, een roeiboot op hydrofoils en de Solar Boat van het TU Delft Solar Boat Team.

Hydrofoils

Volans Sailing, toont tijdens de aankomende HISWA een primeur: de nieuwe ‘vliegende’ catamaran ofwel de Solent Whisper. Een revolutionair draagvleugelsysteem zorgt voor stabiliteit en maakt deze catamaran gemakkelijk en veilig om te varen voor een brede groep van zeilers. De Solent Whisper komt al bij 5 knopen uit het water en haalt gemakkelijk snelheden van 25 knopen.

Aeronamics presenteert op de aankomende HISWA een prototype zeilboot voorzien van een ‘hydrofoil’ draagvleugel systeem. Deze lancering betekent de start van een testprogramma waarin de boot en het hydrofoil systeem verder verfijnd gaan worden. Door inzet van het hydrofoil systeem wordt een unieke zeilervaring gegeven aan de gebruikers van deze eenmansboot. Daarnaast geeft Aeronamics een sneak-preview van een in ontwikkeling zijnde airborne windturbine. Deze turbine zweeft 100 meter boven de grond. Op deze wijze wordt op efficiënte wijze windenergie geoogst.

Navigator Experience

Project MADE IN HOLLAND.COM laat zien waar wij als klein land groot in zijn: samen een ultieme Class40 racer ontwikkelen met alle know-how en innovaties die we rijk zijn, zonder compromissen. Na te waterlating is het aan Nederlandse topzeilers om de wereld uit te dagen tijdens spraakmakende internationale races. Met de Navigator Experience in het InnovationLAB kunnen HISWA bezoekers zich even een topzeiler voelen.

Team Performance Monitor Onderzoek

Bij topzeilen is samenwerking in en buiten de boot van essentieel belang. InnoSportLab Den Haag heeft met verschillende partijen een systeem ontwikkeld dat niet alleen het zeilteam maar ook alle posities afzonderlijk cijfermatig kan beoordelen. Mede daardoor zullen trainingen en nabesprekingen steeds doelgerichter worden. Speciaal tijdens de HISWA kunnen bezoekers dit systeem testen.

HISWA Product van het Jaar Verkiezing

Ook dit jaar wordt weer de ‘HISWA Product van het Jaar’ verkiezing gehouden. Belangrijke criteria zijn onder andere een onderscheidend karakter, innovatie en de toepasbaarheid van de producten. Daarnaast speelt het prijsniveau een grote rol en het product moet al op de markt verkrijgbaar zijn. Ook dit jaar waren er veel inzendingen. De jury heeft uiteindelijk gekozen voor 4 genomineerden. De genomineerde producten van het jaar 2015 zijn: RS Aero van Aquavitesse, de New Electric Marine Drive van New Electric, en het bedrijf De Stille Boot heeft twee producten die genomineerd zijn: de Torqeedo Deep Blue inboard en de Solbian ALLinONE. Bekijk de website voor meer informatie over de producten.

De uiteindelijke winnaar wordt bekendgemaakt op de openingsdag van HISWA 2015, op woensdag 11 maart in Amsterdam RAI. De genomineerde producten worden gepresenteerd in het HISWA InnovationLAB.

Over het InnovationLAB

Op woensdag 11 maart om half 12, direct na de opening van de HISWA wordt het InnovationLAb van Amsterdam RAI officieel gelanceerd met de externe partners TNO, 3TU Federatie en Accenture Innovation Awards.

HISWA Amsterdam Boat Show – Boeiend voor iedere watersporter

De HISWA Amsterdam Boat Show is het grootste watersportevenement van Nederland en vormt het ideale moment om het nieuwe vaarseizoen te beginnen. De 60e editie van de HISWA vindt plaats van 11 tot en met 15 maart 2015 in Amsterdam RAI. Meer informatie is te vinden via www.hiswarai.nl, Twitter: @HISWAamsterdam en Facebook: HiswaAmsterdam.

Meer informatie en de voorlopige deelnemerslijst is te zien op www.hiswarai.nl.

Noot voor redacteuren (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie & PR: Marjolein de Haas-Hebink