Voor anker! Waar let je op bij het kopen van een (nieuw) anker?

Voor anker! Waar let je op bij het kopen van een (nieuw) anker?

  • woensdag, 04 december 2019
  • HISWA
  • Tips & Tricks

Vraag een niet-watersporter een anker te tekenen, en de kans is groot dat dit het welbekende Admiralty Anchor is. Ofwel, een stokanker. Waar dit rond 1830 het standaard type anker was, zijn we anno nu vele soorten en maten rijker. Maar welke kies je dan voor jouw boot? En waar moet je nou op letten bij het kopen van een anker? Wij zochten het uit!

 

Welke anker past bij mij?

Bij het vinden van een goed anker, welke past bij jouw boot, zijn er enkele stelregels. Zo wordt bepaalt welk anker het meest geschikt is door drie factoren:

1. Het vaargebied
Bedenk van te voren waar je het anker het meest zal gaan gebruiken. Op zee heb je namelijk een groter en zwaarder anker nodig, dan op binnenwateren. Op zee heb je namelijk te maken met stroming en vaak ook meer golfslag.

2. De bodemgesteldheid
Wat je natuurlijk wil voorkomen is dat het anker zich niet goed in de grond ingraaft. Anker je in harde grond, dan heb je een anker met smalle punten nodig. In Nederland hebben we voornamelijk een zachte, slappe grond en kan je beter een anker met wat bredere vloeien/handen gebruiken.

3. Het type boot
Bij het kiezen van een anker speelt de grootte van je boot een belangrijke rol. Zo zal een zware boot met een plompe vorm meer aan het anker sleuren dan een slanke, scherpe boot. Een boot van ongeveer 7 meter zal over het algemeen voldoende hebben aan een anker van 8-10kg. Voor een boot van 10 meter is het advies een anker van 12-14 kg. Overigens kunnen de opbergmogelijkheden aan boord natuurlijk ook altijd meespelen bij de keuze van het anker, maar dit mag zeker niet doorslaggevend zijn.

Om een richtlijn te geven hebben we hier onder een tabel met de verhouding boot en anker. Let wel, dit is een richtlijn.

Tabel Anker gewicht (bron: Boottotaal.nl)

Bovenstaande tabel is afkomstig van Boottotaal.nl

  

Welke type ankers zijn er?

Ankers zijn er in veel verschillende soorten en matenGrofweg kunnen ankers worden ingedeeld in twee groepen: gewichtsankers en lichtgewichtsankers. Over het algemeen zou gezegd kunnen worden: Gewichtsankers zijn betrouwbaar, graven zich goed in en zijn niet heel gevoelig voor het soort ondergrond. Lichtgewichtsankers zijn moderne ankers die over het algemeen om meer lijn/ketting vragen en zich wat moeilijker ingraven. Wel zijn ze makkelijker te verplaatsen en op te halen.

Stokanker
Zoals eerder genoemd, het klassieke anker. Dit anker wordt voornamelijk bij grote platbodemschepen gebruikt. Zoals tjalken en klippers. Ook geschikt om achter een boom te haken; echter niet zo geschikt als hoofdanker. Het anker houdt zich goed op rots en zeewier, maar op een andere bodemsoort zal het niet snel grip krijgen. Deze ankers zijn moeilijk te hanteren en moeten extreem zwaar zijn om voldoende houvast te bieden. 

Klipanker
Wordt voornamelijk bij grote binnenvaartschepen gebruikt.

Poolanker
De vloeien kunnen zich goed ingraven, vrij zwaar anker wat minder geschikt is voor jachten.

Paraplu anker
Inklapbaar anker met vier armen

Dreganker
Ook wel rotsanker genoemd, dit is een anker met vier armen (haken). Zelfde als een paraplu anker maar dan niet inklapbaar. Goed te gebruiken op rotsbodem.

Danforth / Guardian / Fortress / Guardian anker
Deze soort ankers worden veel bij plezierjachten gebruikt. Het is vaak een relatief licht anker. Deze ankers hebben een relatief groot oppervlak voor hun gewicht, zodoende houden ze goed in zachte tot halfharde bodems. Dankzij de scherpe uiteinden graven deze anker zich snel en diep in. De houdkracht van de ankers is in zand, veen of kleibodem dus goed. In harde gronden met meer steen of waterplanten wordt het wat minder en kunnen ze de neiging over de bodem te slippen. Het enige nadeel: ze hebben de neiging zich niet echt aan te passen als het getij of de wind van richting verandert.

Klauw of Bruce anker
Dit is een licht anker zonder bewegende delen. Een echte Bruce is moeilijk te vinden en inmiddels zijn er een groot aantal kopieën gemaakt. De originele Bruce had scherpe staarthoeken, in tegenstelling tot veel nagemaakte exemplaren. Het Bruce model anker houdt uitstekend op verschillende bodemsoorten: van zachte tot medium bodems, maar ook op rots zou het houden (mits er niet te veel waterplanten zijn. Bij een klauwanker geldt: grote, zware ankers werken veel beter dan kleine. Overigens, een handig anker om eenvoudig op de boeg te bergen d.m.v. een ankerrol. 

Delta anker
Geïnspireerd door het CQR-anker, maar zonder bewegende delen. Komt overeen met een ploegschaaranker.

Goed te weten: Op een zandbodem doet eigenlijk bijna elk anker het wel goed, als het zich tenminste goed ingraaft. Ploegschaarankers (of Delta ankers) onder de 15kg hebben daar bijvoorbeeld wat meer moeite mee en zijn minder geschikt voor extreme omstandigheden. In rotsachtige bodems graven ankers niet in, maar blijven ze in het gunstigste geval haken. In dit geval is het belangrijk dat het anker goede punten en/of haken heeft. Wil je een anker dat het op de meeste bodemsoorten redelijk tot goed doet, dan kun je kiezen voor een Delta(-achtig) anker, een Bruce (ook wel M-anker) of een Britany.

 

Ankerketting of ankerlijn?

Ankerketting is zwaar, duur, slecht handelbaar en gevoelig voor corrosie. Maar als je zeker wilt ankeren, valt aan een ketting – of op z’n minst een kettingvoorloop – echter niet te ontkomen. De ketting is niet alleen voor de sterkte; ook het gewicht speelt een rol. Zo’n zware ketting hangt door en dat maakt dat hij golfbewegingen beter opvangt, zonder dat het anker zelf wordt belast. Als je ankert op water van drie tot vier meter diep is een kettingvoorloop van ongeveer 10 meter wel voldoende. Op dieper water heb je meer ketting nodig.

Voor een ankerlijn is polyamide (nylon) het meest geschikt. Door de rek vangt het schokken op. Wil je per se alleen lijn gebruiken, dan is een voorloop van ‘loodlijn’ aan te bevelen. Loodlijn bestaat uit een polyamide mantel met een kern van loodkorrels. In plaats van een ankerketting kun je ook kiezen voor een ankerloodlijn; een met lood verzwaarde lijn. Vergeleken met een ankerketting wordt een ankerloodlijn minder snel vies en zal hij de boot minder snel beschadigen.

Tussen ketting en lijn is een wartel aan te bevelen. Door de wartel heeft de ‘twist’ van de ketting geen invloed op de houding van het anker en komt het anker gemakkelijker terug op de ankerrol. Baseer de keuze voor een ankerketting/ankerlijn altijd op het type boot en het gewicht van de boot.

 

Lengte ankerketting of lijn

Zorg ervoor dat de ankerlijn/ankerketting niet te kort is. Als je te weinig touw of ketting gebruikt, dan graaft het anker zich niet in de grond. Wanneer het anker niet houdt en over de bodem sleept, spreek je van een krabbend anker. Hoe meer lijn/ketting er uitstaat, hoe beter het anker zich in de bodem ingraaft. Bij rustig weer is een lengte van min. 3-4x de waterdiepte aan te raden. Bij veel wind en golfslag is het raadzaam om zelfs een lengte van 5-6x de waterdiepte aan te houden. Als de weersomstandigheden erg slecht zijn kun je ook eventueel een tweede anker voor het hoofdanker leggen, dit wordt ook wel gekat of tandem ankeren genoemd.

 

Advies op maat? Kom langs tijdens HISWA Amsterdam Boat Show!

 

Bron: Motorboot, Kok WatersportVaarbewijzen.nl, Yachting Monthly

Deel dit artikel

Nieuwste Video

Meer video's »