Vaartips uit de oude doos (die nog steeds gelden)

  • maandag, 14 oktober 2019
  • HISWA
  • Tips & Tricks

Tijden veranderen, en de watersportindustrie dus ook. Vergeleken met vroeger is er genoeg vooruitgang geweest op het gebied van veiligheid, onderhoudsgemak en elektronica. Maar de zee en het weer zijn daarentegen niet veranderd (en dan hebben we het even niet over het klimaat...). Hoewel veel van de inzichten en technieken uit het verleden nauwelijks meer worden gebruikt, blijven ze, wanneer enigszins aangepast op hedendaagse omstandigheden, absoluut waardevol.

 

Vaartip 1

Toen: Wanneer houten boten voor het eerst ter water werden gelaten, werd er gezorgd dat de boot in ieder geval een paar dagen een ‘oppas’ had. Dit om er voor te zorgen dat de pompen bleven draaien tot de houten planken opzwollen en lekken stopte.

Nu: Gaat de boot weer in het water na (langere tijd) op de kant gelegen te hebben? Dan is het geen slecht idee om uw boot regelmatig te controleren. Het kan zomaar zijn dat je toch vergeten bent die ene afsluiter open te zeten, of de juiste stekker.

Vaartip 2

Toen: De weerguru’s luisterden naar hun AM-radio, of marifoon, om aan hun weerberichten te komen en herkenden veranderingen in het weer aan de lucht en hun omgeving.

Nu: Bijna overal, en wanneer je maar wil, kan je informatie krijgen over het weer inclusief radarbeelden en regenvoorspelling per uur. Toch klopt dit niet altijd en kan het handig zijn om tekenen van de natuur te leren lezen. Steek eens wat tijd in het leren lezen van de tekenen van de natuur, bijvoorbeeld type wolken, veranderingen in de wind en lucht.

Vaartip 3

Toen: Dikke mist? Dan was het nauw te luisteren naar de geluiden van het water / de branding, blaffende honden en andere geluiden van vast wal om je positie in mist te helpen vaststellen. En uiteraard de oude vertrouwde misthoorn, kaart en kompas.

Nu: Mocht uw digitale navigatiesysteem uitvallen kan bovenstaande erg nuttig zijn. Een echte zeeman is immers niet afhankelijk van één navigatiesysteem.

Vaartip 4

Toen: Vooraf plannen van de route en koers. Uiteraard ook in het in acht nemen van o.a. markeringen en ondiepten

Nu: Met de hedendaagse elektronica wordt er niet altijd meer van tevoren gepland. De GPS-navigatie weet het immers wel! Toch kan het geen kwaad om vooraf al even de route te bekijken, rekening houdend met het tij, afstanden en tijden.

Vaartip 5

Toen: Kerktorens, watertorens en andere oriëntatiepunten werden gebruikt voor navigatie.

Nu: Zelfs als u ze niet nodig hebt om een positie of een fix te krijgen, zijn het geweldige stuurdoelen. Het is gemakkelijker om een koers te volgen door ergens op te richten dan door enkel naar het kompas te kijken. Richt altijd met behulp van een denkbeeldige lijn langs het voordek, evenwijdig aan de kiel.

 

Deel dit artikel

Nieuwste Video

Meer video's »