Materiaal tot op de bodem: waarom je welke keuze maakt

  • vrijdag, 21 december 2018
  • Daemes & Heeren
  • Advertentie Boot

Dé sloep of tender vinden die het beste bij jou past kan een hele expeditie zijn. Als je op zoek gaat is het belangrijk om stil te staan bij het materiaal waarvan deze is gemaakt. Hier een korte uitleg over het productieproces van polyester, aluminium en hout. De keuze hangt onder meer af van je budget en hoe je je sloep of tender gaat gebruiken.

Polyester

Een glasmat is het meest toegepaste versterkingsmateriaal bij verwerking van polyester volgens de hand-lay-up methode. De korte stukjes glasvezel liggen kriskras door en over elkaar en zijn door een bindmiddel aan elkaar gelijmd. De eerste mat is een heel dunne, 225 gram/per m2. Deze dunne laag zorgt voor een mooie gladde afwerking van de buitenlaag. Op de polyester mat wordt met de machine (en soms handmatig) hars met verharder aangebracht. Na de dunne mat volgen er 5-7 lagen (afhankelijk van de lengte van de boot) van een dikkere en sterkere glasmat, om zo de romp of het dek op sterkte te brengen. De romp wordt onder de waterlijn geschuurd en voorzien van een epoxy primer met daarna 2 lagen antifouling. De kwaliteit en dikte van het polyester is belangrijk. Daar hangt de duurzaamheid van je sloep vanaf. De dikte van de gelcoat heeft met de waterdichtheid te maken (ortho, iso en iso-npg en iso-npg uv is het hoogste haalbare met uv bescherming). De minimale gelcoat heeft in principe een dikte van 600 mu per m2. Volglas gespoten sloepen hebben een dikte onder water van 8/9 mm en boven de waterlijn loopt dat op naar 5/6 mm. Bovendien moet er voldoende constructie (spanten, schotten en motorfundatie) in de boot zijn. Dat bepaalt mede de stijfheid van de boot. Als de gelcoat dun aangebracht is dan verkleurt het sneller en bij polijsten gaat het eraf. Let op: als je een donkere kleur boot kiest verkleurt hij sowieso sneller.


Aluminium

Als je een goede kwaliteit aluminium sloep/tender zoekt, let dan op de dikte. Zeewaardige kwaliteit is bijvoorbeeld 50.83 (hardheid en samenstelling) en is 5 mm dik. De bouw begint met de bodem. Dan komen de spanten erin, de ribben van de sloep, waarna de aluminium platen om de spanten heen gebogen worden. Aansluitend wordt onder de vloer afgelast, dat is het onderwaterschip. Vervolgens komt de vloer erin. De bodem is van tranenplaat (antislip). De huidplaten worden geplaatst tot de juiste hoogte bereikt is. Aan het einde wordt weer alles afgelast. Als het hele schip in elkaar zit, wordt het nogmaals helemaal afgelast. Daarna komt het schuren om alle lasnaden weg te werken. De sloep wordt 180 graden gedraaid en alle lasnaden worden nu ‘tegen gelast’. Daar bouw je de waterdichtheid mee op. Daarna wordt de kiel met schroefasvoorbereiding en de hak voor de roeropstelling geplaatst. Opnieuw wordt alles weer afgelast.


Hout

Ook bij hout geldt het belang van de dikte van de planken. Een goede dikte is 19 á 20 mm. De bouw start met een bouwraam van spanten waar de boot omheen wordt gevormd. Opbouwen kan met latten of met gangen. Bij gangen, opgebouwd uit planken, bouw je overnaads en bij latten is de buitenkant van het schip vlak. De gangen worden geselecteerd op kleur en tekening. Deze gangen worden vervolgens uitgezaagd en op maat gefreesd. Eerst komt de kielbalk. De kielbalk noemen ze ook wel de ‘ruggengraat’ van de boot. Vervolgens komen we bij de ‘scheg’. Dat is een vin op de kiellijn aan de onderkant van een schip. De scheg is voor een goede geleiding van het water, zo blijft een boot koersvast. Een ‘kimkiel’ zijn twee schegjes die de zijwaartse beweging tegenhoudt, zodat het schip niet gaat ‘rollen’. Nu wordt de boot gedraaid en komen de spanten er in (ribben van het schip). De spanten worden gekookt – dan wordt het net als spaghetti – en buigen gemakkelijk in de romp.


Bezoek Daemes & Heeren tijdens HISWA 2019

Bovenstaande artikel is geschreven door Daemes & Heeren

Deel dit artikel

Nieuwste Video

meer video's »