Honda Marine: Nieuwe generatie

  • donderdag, 21 september 2017
  • Hiswa

Vanaf 19 september zal Honda met een aantal nieuwe buitenboordmotoren met gloednieuwe look en vernieuwde eigenschappen de markt betreden, namelijk de nieuwe BF40, BF50, BF80 en BF100 pk. De nieuwe “crouching” stijl wordt overgenomen van de kleine en middelgrote motoren uit het gamma. De “crouching” vorm zorgt voor een sterke en sportieve uitstraling van de technologie die onder de slanke zilvergrijze motorkap schuilt.

De nieuwe buitenboordmotoren zijn uitgerust met de nieuwste generatie elektronische benzine injectie (EFI) dankzij een upgrade van de ECU. Hierdoor wordt de benzinetoevoer uiterst efficiënt en precies geregeld. Dit betekent dat precies de juiste hoeveelheid benzine wordt ingespoten op precies het juiste moment, waardoor de motor op topvermogen rustiger zal lopen en ook nog aanzienlijk minder benzine zal verbruiken.

De nieuwe buitenboordmotoren zijn niet alleen met Honda’s elektronische benzine injectie (EFI) uitgerust, maar bovendien ook voorzien van het ECOMO systeem, dat ervoor zorgt dat de verbranding gebeurt met een armer benzinemengsel. De O2 sensor zorgt voor een precieze monitoring van het lucht/benzine mengsel bij kruissnelheid met een lager benzineverbruik tot gevolg.

Honda’s revolutionaire Boosted Low Speed Torque (BLAST) technologie zorgt voor meer koppel op lage toerentallen en voor een snelle accelleratie. BLAST controleert de verhouding lucht/benzine die op elk toerental zorgt voor een zo hoog mogelijk koppel, terwijl tegelijkertijd ook de timing van de onsteking gemonitord wordt door de sensoren. Hierdoor kan er een rijk lucht/benzine mengsel gebruikt worden op maximaal toerental en wordt de ontstekingstiming maximaal vervroegd om tot een hoger koppel te komen. Dit extra vermogen in pk en koppel draagt bij tot een sterkere accelleratie waardoor uw boot sneller zal planeren.

Het VTEC systeem, dat ontworpen werd voor Honda’s raceauto’s, zorgt voor de precieze lift en openingstijd van de inlaatkleppen om optimale prestaties te garanderen bij hoge en lage toerentallen. De nieuwe BF100 is met dit VTEC systeem uitgerust. Het zorgt voor een lager benzineverbruik op lage snelheid bij het trollen terwijl tegelijkertijd de hogere kleplift zorgt voor een bredere koppelcurve en meer vermogen op maximaal toerental.

Honda is klaar voor de toekomst, daarom zijn al deze nieuwe buitenboordmotoren standaard uitgerust met een NMEA2000 aansluiting. Apparatuur die werkt volgens deze NMEA2000 norm kan alle motordata weergeven op zijn scherm via één enkele aansluitkabel.

De nieuwe BF40 en BF50 zijn voorzien van een nieuwe en gemakkelijk toegankelijke spoel adapter om de motor optimaal te kunnen spoelen tussendoor. Vooral handig voor vaartuigen die langere periodes in het water liggen. Er zijn geen speciale koppelstukken nodig en de motor hoeft er ook niet voor gestart te worden, gewoon de tuinslang op de spoelnippel plaatsen, de kraan openen en het water zijn werk laten doen! Honda ontwerpt en bouwt reeds meer dan 50 jaar buitenboordmotoren. Honda heeft nooit iets anders dan 4-takt motoren geproduceerd met de bedoeling om steeds minder uitstoot te genereren. Het Honda gamma bestaat momenteel uit 21 4-takt motoren gaande van 2.3pk tot 250pk.

Deel dit artikel

Nieuwste Video

meer video's »