De ene motor is de ander niet

  • dinsdag, 22 januari 2019
  • Daemes & Heeren
  • Advertentie Boot

Bij de keuze voor een motor start je altijd met de vraag: wat wil je met de sloep of tender doen/kunnen? Een sloep of tender koop je natuurlijk niet zonder aandrijving. We zijn tenslotte geen roeiers. ;-) Maar hoe vind je de juiste motor bij jouw nieuw gekozen sloep. Natuurlijk weet de sloepenbouwer/dealer er alles van maar wij willen je kort uitleggen wat je als basis moet weten als je kiest voor een bepaalde motor. De motor is namelijk belangrijk bij je keuze en je doel. Wil je rustig varen of snel. Wil je kunnen wakeboarden of de zee op? Wil je veel ruimte in je sloep of is een motorkist in het midden geen probleem? En ook niet onbelangrijk; wat is je budget? Allemaal essentiële vragen bij de eerste aankoop van een sloep/tender. Daemes en Heeren ging opzoek naar de voordelen van respectievelijk outboard- en inboard motoren en elektrische motoren. Lees het volledige artikel hier.

Inboard en outboard motoren

Voordelen inboard motor
• Zeer voordelig in brandstofgebruik;
• Lager waarneembaar motorgeluid door inbouwmogelijkheden en toegepast uitlaatsysteem;
• Verhoogt de waarde van je sloep;
• Extreem lage uitlaatgasemissies;
• Bij elk toerental hoog koppel ter beschikking voor bijvoorbeeld acceleratie of bij manoeuvreren;
• Motorkist is eventueel bruikbaar als tafelblad of als zonnedek achterin de boot;
• Vanaf 13 pk volledige integratie mogelijk van motor en navigatieschermen (Glass Cockpit);
• Gesloten koelwatersysteem, altijd de juiste bedrijfstemperatuur.

Voordelen van een outboard motor
• Licht in gewicht;
• Meer ruimte in de boot omdat de motor achter de boot hangt;
• Lager in aanschafkosten;
• Goedkoop in onderhoud;
• Gemakkelijk in onderhoud;
• Van 0 naar 100 in 2 seconden… nee dat niet, maar wel snelle acceleratie.

Vermogen
Het is van vitaal belang dat je het juiste vermogen kiest bij je sloep/tender. Ook hier gaat het weer om de vraag; wat wil je ermee? Er zijn twee aspecten van de sloep die belangrijk zijn: het model, het gewicht en de (CE)keuring (Wat mag maximaal gebruikt worden? Deze informatie behoort bij iedere sloep/tender aanwezig te zijn!)

Paardenkracht
We praten bij motorvermogen in de volksmond over pk (paardenkracht) maar officieel moeten we het hebben over kilowatt. Je kunt pk omrekenen naar kilowatt door te vermenigvuldigen met 0,736. Van kilowatt naar pk vermenigvuldig je met 1,36.

Onderhoud
Het onderhoud van je motor is van cruciaal belang. Zorg dat je elk jaar (of na rond de honderd vaaruren) service aan je motor laat uitvoeren bij een officiële dealer. De dealer heeft alle kennis en technische vaardigheden en onderdelen in huis om de motor optimaal te laten functioneren.

Onderhoud bij inboard motoren
• Olie en oliefilter vervangen;
• Impeller (buitenwaterkoeling van de motor) controleren op slijtage (scheurtjes e.d.);
• Controleer de brandstoffilters en brandstofslangen.

Onderhoud bij outboard motoren
• Zet je motor na het vaarseizoen niet zo op zolder weg! Onderhoud hem zelf of laat het door een officiële dealer doen die precies weet wat je motor nodig heeft.
• Olie verversen;
• Impeller (koeling van de motor) controleren op slijtage (scheurtjes e.d.);
• Staartstukolie vervangen (je staartstuk is je versnellingsbak met bewegende delen die gesmeerd dienen te worden);
• Controleer de brandstoffilters en brandstofslangen;
• Check de anodes. Dat is een stuk metaal aan je motor die de outboard motor beschermt tegen corrosie).

Elektrische motoren

Voordelen elektrische motor
• Het is de aandrijving van de toekomst;
• Schoon;
• Stil;
• Nauwelijks onderhoud.

Vermogen
Bij een elektromotor is het netto vermogen aan de uitgaande as en heeft direct koppel (koppel is draaimoment per omwenteling). Daardoor ontstaan andere vaareigenschappen dan bij een verbrandingsmotor. Hij reageert veel agressiever en dus heel erg direct. De acceleratie is ontzettend groot en is qua toeren perfect regelbaar.

Paardenkracht
Bij elektromotoren gaat de omrekening van kilowatt naar pk niet op. Je kunt wel zeggen dat 10 kilowatt vergelijkbaar is met een 25 pk dieselmotor qua vaareigenschappen.

Onderhoud
• Elektrisch motoren hebben nauwelijks of geen onderhoud nodig.
• Zorg geregeld voor een visuele inspectie op de installatie. Kijk bijvoorbeeld of er geen corrosie is ontstaan op elektrische verbindingen.
• Een boot is altijd vochtig. Vocht en zout zorgen voor aanslag. Reinig de aanslag en smeer in met vaseline om corrosie te voorkomen.
• Controleer ook je kabels en check of er geen verbindingen of elektrische aansluitingen los zijn gegaan.
• Onderhoud het accupakket door hem altijd geladen te houden
• Na ca. 30 duizend vaaruren moeten de lagers vervangen worden, immers het enige draaiende en dus slijtende deel van een elektromotor.
• Zorg dat er tijdens stalling of periodes van langdurig geen-gebruik er geen energie verbruikers aan blijven staan.

Bovenstaande artikel is geschreven door Daemes & Heeren

 

 

 

Deel dit artikel

Nieuwste Video

meer video's »