De boot van...Frieda Jurriaans en Martien Seinen

  • maandag, 23 april 2018
  • HISWA
  • Boot

Na jaren voor zowel plezier als werk op verschillende schepen te hebben gevaren en gewoond, vinden Frieda Jurriaans en Martien Seinen het in 2007 hoog tijd voor een nieuw zelfbouwproject: de luxe motor “Nova Vita”. 

De liefde voor het water en schepen

De zelfgebouwde “Nova Vita” (en naam) komt niet zomaar uit de lucht vallen. De liefde voor het water en schepen zit er namelijk al vroeg in. In 1969 begint Martien, via omzwervingen op verschillende tankers en tankschepen, als zetschipper op de luxe motor “Nova Vita”. Als Martien in 1970 vervolgens Frieda leert kennen, komt ze ook aan boord wonen. Een jaar later trouwen ze zelfs op het schip. Zeven jaar lang varen ze voornamelijk bouwmaterialen uit Hoorn. Maar als hun vaste werkgever uit de binnenstad van Hoorn verdwijnt, houdt het werk ook voor Martien en Frieda op. Het schip is te klein voor ander werk en de “Nova Vita” wordt verkocht.

Martien en Frieda gaan weer aan wal wonen en Martien wordt gevraagd om als havenmeester in Hoorn te gaan werken, waar hij uiteindelijk 34 jaar toezicht op de haven houdt. In de tussentijd knappen Martien en Frieda diverse schepen op, van sleepboot tot tjalk. En er wordt voor het eerst een schip zelf gebouwd: een Barkas van 10 meter.

Nova Vita

Nova Vita 2.0

Het opknappen en bouwen van schepen zit het stel in het bloed. Jaren na het verkopen van hun geliefde “Nova Vita”, blijkt het bootontwerp voor dit historisch bedrijfsvaartuig nu als bouwpakket op de markt te zijn gekomen. Helaas een te groot model voor Martien en Frieda. Na in contact te zijn gekomen met Heine Deelstra en Hans Ritzema van Gaastmeer Yacht Design, wordt in overleg een luxe motor van 15 meter lang en 4.40 meter breed ontworpen. Het schip wordt in 2007 als bouwpakket geleverd, met alle onderdelen gesneden, gevorm en genummerd. De bouw kan beginnen!

Met hulp van een vriend, wordt het schip casco in elkaar gezet. Het aflassen, inbouwen van de motor en de gehele installatie-techniek wordt volledig zelf gedaan. Voor het timmerwerk wordt wel een timmerman ingezet. Als finishing touch wordt het schip zelfs uitgerust met een hydraulisch stuurhut, waardoor de doorvaarthoogte van 2.80 naar 2.20m kan worden teruggebracht. “Dat is toch wel het mooiste van het schip”, geeft Frieda aan. “Door de zakkende stuurhut is ons vaargebied nóg groter geworden, maar varen door Friesland blijft toch onze favoriet.”

Nova Vita

Deel dit artikel

Nieuwste Video

meer video's »